woensdag 27 mei 2015

Het begint allemaal bij opruimen...


Ik schrijf wel vaker over mijn (enigszins verknipte) hobby opruimen. En ik ben aardig bezig, maar nog lang niet klaar. Sterker nog, ik moet nog veel rigoureuzer te werk gaan, want een van mijn grote wensen gaat waarschijnlijk in vervulling: de zolderverbouwing. Het eindresultaat staat al op tekening en in mijn hoofd, maar voor het zover is moet er nog heel wat gebeuren.
De zolder en vliering en een deel van de eerste verdieping moeten leeg, allemaal tegelijk. Gelukkig heb ik net op tijd Marie Kondo ontmoet. Nou ja, haar boek dan. Er is al heel wat over haar geschreven, ze is de opruimgoeroe van Japan en wordt al een echte celebrity. En Marie Kondo gaat mij helpen opruimen. En jullie ook, dat wil zeggen zij gaat jullie helpen opruimen, jullie hoeven mij niet te helpen hoor (mag wel). Het goede nieuws is: jullie hoeven niet zelf het boek te lezen, dat heb ik voor jullie gedaan en ik zal wat tips met jullie delen in mijn komende blogs.

Het belangrijkste is de volgende vraag: bij elk item, of het nou een boek, kledingstuk of vaasje is, moet je je afvragen: word ik er echt blij van? Is het antwoord ja, dan mag het blijven, is het antwoord nee, dan gaat het weg. Bijzondere aandacht hier voor de spullen in de categorie: is wel aardig, ga ik misschien ooit wel gebruiken of kan nog wel eens handig zijn: Weg doen die spullen, ooit is meestal nooit en als ooit toch komt, dan koop je het dan wel, want je weet op dat moment toch niet waar je het gelaten hebt. 

Herkenbaar? Voor mij wel. Zo hadden wij een grote verzameling snoeren op zolder liggen, waarbij we (een jaar of 5 geleden al) die gedachte hadden. Nu allemaal weggedaan, heerlijk. Hetzelfde gold voor een bakje vol met sleutels, die notabene al in dit huis stonden toen we het kochten, de vorige bewoners durfden ze blijkbaar ook niet weg te gooien. In de praktijk: geen enkele sleutel past ergens hier in huis op, dus als ik een extra sleutel nodig heb, laat ik die gewoon bijmaken bij de sleutelmaker. Klinkt simpel toch? Is het eigenlijk ook, maar soms heb je een beetje hulp nodig.

Met name in mijn rol als verkoopstylist merk ik vaak dat het gros van het werk zit in opruimen en leeghalen. Daar hebben mensen moeite mee, maar het is niet alleen nuttig, het werkt ook goed door in je hoofd, want een opgeruimd huis leidt tot een opgeruimd hoofd. Omdat het opruimonderdeel toch al veelvuldig in mijn werk naar voren komt, heb ik besloten om het 'organizen' ook vanuit 
DES-ING Styling te gaan aanbieden. Binnenkort naar de training Professional Organizing voor de fijne kneepjes van het vak en dan los.

Tot die tijd, als je alvast aan de slag wilt of iemand kent die wel een opruimcoach kan gebruiken, aarzel niet om contact met mij op te nemen. En mocht je zelf nieuwsgierig zijn naar Marie Kondo, lees haar boek Opgeruimd!. Tip: ben je heel nuchter, lach dan gewoon om de zweverige opmerkingen van Marie af en toe. Ik zal ook zeker je huis niet gaan begroeten of je sokken met een welverdiende vakantie sturen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten