woensdag 29 oktober 2014

Kopenhagen




Ik lees veel, dankzij mij bestaat de tijdschriftenmarkt nog steeds. Naast interieurbladen, modetijdschriften en de libelle, lees ik ook boeken. Thrillers die zich afspelen in Scandinavië zijn favoriet. Ooit durfde ik dit soort boeken 'gezellig' te noemen, waarop ik prompt door mijn toenmalige collega's werd uitgelachen. Dat valt ook niet uit te leggen natuurlijk, dat je boeken die draaien om moord en verderf en waarin de depressieve gescheiden rechercheurs Bödstrom, Söder of iets anders met een Ø of ö heten 'gezellig' noemt. Hetzelfde geldt overigens voor de films van onze noorderburen, stuk voor stuk 'gezellig' spannend met een vleugje humor, zoals de film Festen.

Maar hé, ik blog over interieur en Scandinavië & interieur, dat kun je bijna in één adem noemen. Het zal wel komen door het sombere saaie weer dat die mensen zo creatief en geniaal zijn, ook op interieurgebied falen ze nooit. Afgelopen weekend bezocht ik eindelijk Kopenhagen. Wat ik daar ging doen, werd mij gevraagd, ze hebben toch geen bezienswaardigheden? Ja hoor, ze hebben een beeldje van een zeemeermin, maar daar kwam ik niet voor. Voor mij was het een 'gezellig' werkweekend. Kopenhagen is namelijk het walhalla van het design, zowel in mode als interieur. Ik kwam niet bedrogen uit.




Het begon al op ons logeeradres. Via airbnb hadden we een prachtige woonboot gevonden. De locatie was voor ons ondergeschikt aan het stulpje. Eén van mijn dromen is wonen op een woonboot, nu kon ik alvast even oefenen. En het lijkt wel of iedereen stylist is in Kopenhagen, de woonboot was een juweeltje met oude scheepsdeuren en -raampjes, een Piet Hein Eek-achtige wandafwerking, mooie koperen leidingen en vintage meubeltjes. Ik hoopte bijna dat het het hele weekend zou regenen, zodat we op de boot konden blijven. Dat deed het niet en toen begon onze belevenis, waarbij we net deden alsof we in een Scandinavische thriller speelden. Overigens wordt er in die boeken nooit met een woord gerept over die prachtige interieurs en nu weet ik waarom. Ze vinden het zo normaal dat ze mooi wonen en eten, dat ze er niet eens aan denken het te omschrijven.




In de winkels zagen we de meest prachtige spullen en kreeg ik ontzettend veel inspiratie. Ook een bezoek aan een van de designmusea was adembenemend. De eerste Vipp uit 1939! De vlinderstoel van Arne Jacobsen en de Vitra Pantonchair van Verner Panton!
En de Legostore mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Lego was mijn eerste kennismaking met architectuur tenslotte, ik bouwde vroeger al complete legohuizen en richtte ze in en speel er nu nog steeds mee.

Hadden we nog tijd om wat anders te doen? Ja natuurlijk, eten en drinken. Ons bootje lag tegenover restaurant Amas, zusje van het beroemde Noma, maar die twee vielen niet echt binnen ons budget. Geen probleem, want in Kopenhagen stikt het van de goede eettentjes en ook daar ontkom je niet aan mooie spullen. Lelijk kunnen en kennen ze niet, je vind er geen terras of bar met plastic tafeltjes, gesponsorde parasols of rieten stoelen. Nee, alles klopt en dat eet verrekte 'gezellig'.

Omdat we met het vliegtuig waren en alles (ja alles) in Kopenhagen vreselijk duur is, heb ik me kunnen en moeten inhouden, ik kocht alleen wat spullen in de Haystore, de museumwinkel (dat zijn altijd de beste) en de Legowinkel.


Hebben ze dan geen minpunten in Kopenhagen? Ok, ik miste wel wat: kleur, zowel in materiaal als mens, want van opvallend houden ze niet, daar heb ik echt naar moeten zoeken. Amsterdam is wat dat betreft wel wat 'gezelliger' en een Hayshop, die hebben we hier ook..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten